ユダヤ人と言語 Jews and Languages

みんな何かでマイノリティ。鴨志田聡子のブログです。All of us are minorities. By Satoko Kamoshida

外大の授業 筆記体の学習

I taught Hebrew letters in my Yiddish class at Tokyo University of Foreign Studies.

東京外国語大学の授業で筆記体の学習をしました。

The homework for the students is to write their own names and vocabularies in YiddishPOP in cursive letters.

2回目の授業ですんなりヘブライ文字筆記体の勉強に入れました。タフな受講生に感謝しています。

f:id:syidish:20190418102739j:image

I use the teaching materials (chart and worksheets) here:

How to Use These Pages | Yiddish Book Center

Special thanks to Dr. Asya Vaisman Schulman!

 あらためて、文字って面白いなあと思いました。

教えている途中で毎回いろんな発見があって奥深いです。

文字の学習をしている途中で「疲れましたか」と聞いたらそうでもないようで、みんなタフなあと思いました。私が疲れていたのは、アラフォーだったからでしょうか。ちなみに宿題は自分の名前といくつかの単語をヘブライ文字筆記体で書くことです。

 また、外務省の派遣で交流してきたアメリユダヤ人社会についても、イディッシュ語の授業とのつながりが深いので紹介しました。質問やコメントを寄せてくれる学生が何人かいて、けっこう興味をもって聞いてもらえたと感じました。サンフランシスコのあるシナゴーグのステンドグラス。本当にきれいでした。

Talking about Jewish communities in LA and SF based on my Kakehashi visit 2019.

It seems students are so exited and happy. It motivates them a lot for my Yiddish class, I suppose.

f:id:syidish:20190418102500j:image

この写真の私が着ているのは東京外国語大学オリジナルTシャツです。外大の購買で買えます(府中)。